ForældreØvelserne
At SE dit Barn er en ny måde at opfatte dit barn på
Når først forældrene ser spædbarnet på en anden måde, begynder dette spædbarn at forvandle sig i kraft af deres "syn" og vil ende med at blive en anden voksen.
- Daniel N Stein, psykolog
Holdninger og forventninger har en stor plads i SE dit Barn. Moderne psykologi er kommet langt med hvordan vores indstilling, opfattelse og forventning påvirker både os selv og andre. En bevidsthed om disse forhold kan vende op og ned på alting. Hør bare her:
Psykologen Robert Rosenthal ville i 1960'erne undersøge, hvad der sker, hvis man planter særlige forventninger hos læreren til tilfældigt udvalgte elever.
Og det var netop, hvad han gjorde i et eksperiment med alle børn fra 1. til 6. klasse i en folkeskole i Californien, som han kaldte Oak School.
Eleverne gennemgik en omfattende test, men hos 20 % af eleverne manipulerede han målingerne, så deres testresultater så bedre ud.
En gruppe nye lærere, der ikke kendte børnene, kom nu til. På baggrund af testresultaterne blev de nye lærere fra skoleårets start forledt til at tro, at disse navngivne elever (som i virkeligheden var tilfældig udtrukket) var intellektuelle talenter, som ville udvise fremgang i løbet af skoleåret.
Da skoleåret var omme, fik alle elever igen den samme test. Det sås nu, at de udvalgte elever havde forbedret sig betydeligt mere, end de andre elever. De elever, som lærerne havde særligt positive forventninger til, havde en større intellektuel vækst end den anden gruppe. Forskellen var markant.
Der tegnede sig et billede af lærernes adfærd over for de "talentfulde" elever. De var typisk venligere, mere opmærksomme, lyttende og hjælpsomme og gav mere plads og længere taletid. Alt i alt fik disse elever mere opmærksomhed og anerkendelse.
Rosenthals forskning viser, at lærerens grundlæggende indstilling og tro på børnenes forudsætninger og intellektuelle talenter påvirker deres fremgang.
Med dette program har vi ikke fokus på at udvikle intellektuelle sværvægtere, men at fremelske latente positive karaktertræk. For ifølge Rosenthals eksperimenter må vi konkludere, at også de tanker, opfattelser og forventninger vi som forældre har til vores børn, påvirker dem.
Fordi vi ser verden på vores egen måde, opfatter og tolker det vi ser, er det bestemt ikke lige meget om du lægger mærke til det ene eller det andet. For der er en verden til forskel om du ser muligheder eller mangler. Succes eller fiasko. Som bekendt; Afhænger det af øjnene der ser.
Det fantastiske er, at hvis vi ændrer vores opfattelse, ja så ændrer vores oplevelser sig også. At forandre sin indstilling, er en næsten magisk rejse, som vi inviterer dig med på.
Så lad os ændre vores syn på vore børn så du SER alt det fantastiske dit Barn er og kan blive.
Det kan lade sig gøre, for den måde vi opfatter på er tillært. Vi lærer det alle i vores opvækst gennem det miljø og den kultur der omgiver os. Så hvorfor ikke omlære, og lære at SE det vi dybest set ønsker: glade, selvstændige, tilfredse og harmoniske børn.
I eksperimentet blev lærernes forventninger plantet i dem, uden at de var klar over det. Vi som forældre kan nu bevidst plante en ny indstilling til vores børn i vores eget sind, og få den opfattelse, som vi koncentrerer os om at få.
Det er det SE dit Barn fokuserer på. Du får værktøjer til at blive i stand til at ændre opfattelse, og begynde at opleve hverdagen på en ny måde. Dit barn blomstrer, når du ser det i et nyt lys. Du skaber en stemning af tillid, åbenhed, accept og kærlighed, og SER dit barn gennem "glædesbriller" og "taknemmelighedsbriller" - og det bliver det herligste syn af alle!
Med ForældreØvelselserne, åbnes nye døre, fordi du SER dit barns enorme potentiale. Du SER barnet i et nyt lys, fra en helt ny vinkel, med forståelsen af og troen på, at barnet kan vokse og udvikle sig og udfolde selvværd, glæde, iderigdom, klogskab og kærlighed.
Du træner en ny opfattelse af barnet, der siger: “Jeg vælger at SE barnet gennem optimistiske glædesfyldte øjne. Her har vi et barn, der kun lige er i starten af sin livsbane - det er i fuld gang med at lære om sig selv og livet.”
Lad os gøre brug af Rosenthals opdagelser og de psykologiske indsigter om, at dine forventninger til dit barn påvirker barnet. Og vores viden om, at barnets personlighed og adfærd ikke ligger fastlagt fra fødslen, men hele tiden formes og dannes.
For når først vi har fået erkendelsen af, at vores tanker om og syn på vores børn er altafgørende for deres velbefindende, vil vi aldrig mere holde os tilbage med at hjælpe dem i en positiv retning.